Studentarbeid: demokrati

En av mine oppgaver i praksis var å gjennomføre et lokalt utviklingsarbeid i barnehagen. Jeg valgte tema demokrati, med fokus på nærmiljø og samfunn. De eldste barna var med på dette lokale utviklingsarbeidet.

Gjennom flere samlinger hadde vi samtaler om temaet demokrati. Vi snakket om blant annet hvem som bestemmer i Norge, kongen sin rolle og Norges lover.

  • Lytter, observerer og gir respons i gjensidig samhandling med barn og voksne (Rammeplanen, 2011:40).

Demokrati på tavlen

Som grunnlag for videre arbeid med temaet brukte jeg historien om dyrene i Hakkebakeskogen som hadde møte i skogen .

ill.-thorbjorn-egner-987-x-660

  • Bruke litteratur og medienes muligheter for å utvide og utdype barns erfaringer og læring (Rammeplanen, 2011:48).

 

Vi besøkte Fylkeshuset; der fikk vi møte ordføreren og fikk omvisning i fylkesarkivet. Vi fikk også besøke fylkesordføreren og høre om hvilke ansvar og oppgaver ho har.

besøk

  • Gi barna anledning til meningsfylte møter med personer, arbeidsplasser og institusjoner i barnehagens nærmiljø og sørge for at barna får bearbeide og utdype sine oppleveleser (Rammeplanen, 2011:48).

Dette innlegget vart posta under Adeling Nede. Bokmerk permalenkja.

Legg att eit svar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Du kommenterer no med WordPress.com-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Google photo

Du kommenterer no med Google-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer no med Twitter-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Facebook-foto

Du kommenterer no med Facebook-kontoen din. Logg ut /  Endre )

Koplar til %s